Sund med æblet

”Et æble om dagen holder doktoren væk.”

Sådan siger de også i England: ”An apple a day, keeps the doctor away.”

Det er nok, fordi et æble er fyldt med vitaminer og mineraler, som er gode for kroppen. De forskellige vitaminer hedder A, B, C, D, E, K. De hjælper alle sammen kroppen på forskellig måde.

I æbler er der rigtig mange vitaminer. Der er især mange C-vitaminer. C-vitaminer hjælper dig med at gøre dit immunforsvar stærkt, og er derfor vigtigt for at kunne bekæmpe sygdom. Der er flest C-vitaminer i friske æbler. Når man gemmer æbler, mister de nogle C-vitaminer. Alligevel har æblet været – og er stadigvæk – en god vitaminkilde om vinteren.

Der er forskel på, hvor meget C-vitamin forskellige sorter har. De sure har mere C-vitamin end de søde. De fleste C-vitaminer sidder lige under skrællen. Det er derfor det er en god ide at spise æbler med skræl på.

I et æble findes der et mineral der hedder jern. Der findes mange sjove navne på mineraler. Her er nogle af de vigtigste: kalk, jod, jern, magnesium, fosfor, kobber, mangan, krom, molybdæn, selen og zink. Alle sammen hjælper din krop. Kalk gør for eksempel dine knogler og tænder stærke og jern sørger for ilt til dit blod, så du ikke bliver for træt.

Vitaminer og mineraler kan godt lide at arbejde sammen. Derfor skal man have alle sammen. De kan også godt lide at arbejde sammen med de andre ting, kroppen har brug for: Fedt, protein og kulhydrater.

Fedt skal vi bruge for at optage nogle af vitaminerne. De vitaminer vi skal bruge fedt for at optage er A,D,E og K-vitaminerne. En god huskeremse for at huske hvilke vitaminer der er fedtopløselige er: Alle Damer Elsker Kage.
For at hjernen kan fungere ordentligt, er det vigtigt at kosten indeholder nogle af de gode fedtstoffer, de kommer bl.a. fra nødder og plantebasseret olie.

Vi skal have protein, for at muskler og alt andet i vores krop kan vokse.

Vores krop bruger kulhydrater, ligesom en bil bruger benzin. Vi kan ikke bevæge os uden kulhydrater, fordi det er dem der giver os energi.

Når du spiser frugt, får du ikke ret meget fedt og protein. Frugt indeholder derimod mange kulhydrater og også fibre.

Fibre betyder noget, for hvor lang tid du har ’benzin på motoren’. Slik har for eksempel mange kulhydrater, som giver dig energi. Bare ikke i lang tid, fordi der ingen fibre er i slik. Fibre hjælper også dine tarme. De laver god bevægelse. På den måde kan kroppen få det fra maden, den kan bruge og resten bliver sendt ud af bagudgangen. Altså med andre ord: fibre hjælper med at lave en god lort!

Fedt, protein og kulhydrater kaldes også næring. Vi skal have næring for at have energi til at røre os og til at tænke og for at vokse. For at måle næring bruger man navnene: kalorier eller kilojoule. Hvis vi får for mange kalorier eller kilojoule, altså hvis vi spiser mere næring end vores krop bruger, bliver vi tykke. Hvorimod at hvis vi får for lidt næring, altså spiser mindre kalorier eller kilojoule end vi bruger, så taber vi os og bliver magre.

I æbler og andre frugter er der ikke så mange kalorier. Nogle kalorier eller kilojoule, kalder vi tomme kalorier eller tomme kilojoule. De findes for eksempel i slik. Det betyder, at du får kalorier, men du får ikke nogle vitaminer og mineraler. Måske bliver du mæt af slik og kan ikke spise noget af det sunde. Hvis du har lyst til noget sødt, så husk at et æble også er sødt.

Det betyder ikke, at du bare skal spise kilovis af æbler hver dag. Selvom de er sunde, kan dine tænder ikke klare så meget sukker og så meget syre. Det er bedst at spise lidt forskelligt. Syre i æblet gør dem sure. Sukker i æblet gør dem søde.

Der er mange ting, at huske på, når man gerne vil spise sundt. Men en god huskeregel er: Spis varieret! Det betyder, at du skal spise forskellige ting – af de sunde selvfølgelig.

En anden god huskeregel er: Spis frugt eller grøntsager seks gange om dagen.

Opskrift